Καλοκαιράκι, παραλία, ξάπλα, άραγμα - μοναδική ευκαιρία για διάβασμα μερικών βιβλίων επειδή, ας το παραδεχτούμε, στη διάρκεια της χρονιάς που ο χρόνος δεν περισσεύει είναι δυσκολότερο να το επιχειρήσεις.
Και ξέρεις ποια βιβλία είναι ιδανικό να διαβάσεις; Εκείνα που οι κινηματογραφικές τους μεταφορές υστερούν έναντι του βιβλίου από το οποίο προήλθαν. Αν λοιπόν πετύχεις στην τηλεόραση έναν από τους παρακάτω τίτλους ή στον φέρει κανείς σε DVD για να χαζέψετε το βράδυ, απλά πες όχι. Και αντ’αυτού, δες το σαν αφορμή να αναζητήσεις το βιβλίο.
“Περί Τυφλότητος”
101: Ένας απλός, τυχαίος άνθρωπος τυφλώνεται χωρίς προφανή λόγο καθώς οδηγεί. Η τυφλότητα μεταδίδεται σαν επιδημία.
Το βιβλίο: Ο Ζοζέ Σαραμάγκου χρησιμοποιεί κάθε δυνατότητα που προσφέρει το λογοτεχνικό μέσο για να βάλει τον αναγνώστη σε μια αληθινή κατάσταση πανικού, όπου δεν έχει τρόπο να βλέπει. Βραβευμένο με Νόμπελ.
Η ταινία: Ο καρτ-ποστάλ σκηνοθέτης Φερνάντο Μεϊρέγιες χρησιμοποιεί κάτι περίεργα φίλτρα στην κάμερα, κάνει διάφορα εφετζίδικα κολπάκια, αλλά εν τέλει η ταινία αδυνατεί να πλησιάσει την ωμή δύναμη του σπουδαίου βιβλίου.
“Αστερόσκονη”
101: Ερωτευμένος νεαρός σε χωρίο της Αγγλίας υπόσχεται στην αγαπημένη του ότι προκειμένου να γίνει δικιά του, θα ταξιδέψει να της φέρει το επόμενο αστέρι που θα δουν να πέφτει.
Το βιβλίο: Από έναν από τους καλύτερους συγγραφείς φαντασίας, Νιλ Γκέιμαν, ένα τρομερά καλογραμμένο παραμύθι με διαρκείς ανατροπές που βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στο λόγο και στην πρόζα.
Η ταινία: Ένα επίπεδο παραμυθάκι με ελάχιστη γοητεία και ελάχιστη σπιρτάδα.
“Το Άλικο Γράμμα”
101: Στην πουριτανική κοινωνία της Νέας Αγγλίας, μια γυναίκα υποχρεώνεται να φέρει στα ρούχα τους ένα κόκκινο “Α” για να υπενθυμίζει σε όλους ότι απέκτησε παιδί χωρίς να είναι γνωστός ο πατέρας.
Το βιβλίο: Το έργο του Ναθάνιελ Χόθορν είναι ένα από πιο κλασικά μυθιστορήματα της Αμερικάνικης λογοτεχνίας.
Η ταινία: Έχει για πρωταγωνίστρια την Ντέμι Μουρ.
“The League of Extraordinary Gentlemen”
101: Μια ομάδα εμβληματικών λογοτεχνικών ηρώων (Άλαν Κουότερμεϊν, Δόκτωρ Τζέκιλ, Κάπτεν Νέμο, ο Αόρατος Άνθρωπος, η Μίνα από τον “Δράκουλα” κα) ενώνεται για να αντιμετωπίσει την απειλή του Φου Μαντσού και του Μοριάρτι - της νέμεσης του Σέρλοκ Χολμς.
Το βιβλίο: Το πλέον λογοτεχνικό δημιούργημα του θρυλικού κομίστα Άλαν Μουρ, αναπνέει μόνο στις σελίδες από τις οποίες έχει εμπνευστεί κάθε του στοιχείο και αντλεί κάθε του αναφορά.
Η ταινία: Μια φασαριόζικη, ανόητη μπλομπαστεριά χωρίς αρχή, μέση και τέλος και δίχως κανέναν δεσμό με τις λογοτεχνικές ρίζες του έργου. Το Χόλιγουντ πολύ συχνά έχει ατυχήσει με έργα του Μουρ (βλέπε και “Watchmen”), αλλά η μεταφορά αυτού του διαμαντιού είναι τουλάχιστον προσβλητική.
“Ρέκβιεμ για ένα Όνειρο”
101: Μια οικογένεια και τα τραβήγματά της με διαφόρων ειδών εθισμούς.
Το βιβλίο: Το αριστούργημα του Χιούμπερτ Σέλμπι Τζούνιορ από το 1978 διαθέτει μια ωμότητα δίχως σύγκριση, αρπάζοντας τον αναγνώστη και παρασύροντάς τον θέλοντας και μη μέσα στις συγχυσμένες πραγματικότητες των ηρώων του. Ο Σέλμπι σε πολλά σημεία φτάνει να τραβάει προτάσεις μέχρι και για ολόκληρες σελίδες προκειμένου να αποδώσει το χάος μέσα στο μυαλό των εθισμένων ηρώων του.
Η ταινία: Ναι ξέρω, οι περισσότεροι την γουστάρουν την ταινία. Αλλά εκεί που η γραφή του Σέλμπι είναι βρώμικη, ωμή, αληθινή, η ταινία φλερτάρει επικίνδυνα με την υπερβολή και την υστερία. Και τα δύο είναι αποτελεσματικά, αλλά το βιβλίο έχει περισσότερα πράγματα να σου πει.
“Dune”
101: Διαγαλαξιακές συνομωσίες και παιχνίδια δύναμης για τον θρόνο, περιστρεφόμενα γύρω από τον νεαρό ήρωα Πολ Ατρείδη, που μαζί με την οικογένειά του αποκτά τον έλεγχο ενός στρατηγικής σημασίας έρημου πλανήτη.
Το βιβλίο: Η κατεξοχήν διαστημική όπερα, εκδόθηκε αρχικά το 1965 από τον Φρανκ Χέρμπερτ και άπλωσε το συναρπαστικό, περίπλοκο σύμπαν της σε έναν μεγάλο όγκο σελίδων, εκεί όπου είχε χώρο να αναπνεύσει.
Η ταινία: Ένα μεγαλοπρεπές χάος από τον Ντέιβιντ Λιντς, ο οποίος στη συνέχεια αποκήρυξε το έργο. Εμφατικό επιχείρημα υπέρ της άποχης πως κάποια βιβλία, είναι καλύτερο να μένουν χάρτινα.
“Παραδεισένια Οστά”
101: Η 14χρονη Σούζι Σάλμον αφηγείται από τον Παράδεισο την ιστορία της οικογένειας που άφησε πίσω όταν δολοφονήθηκε από έναν γείτονά της.
Το βιβλίο: Φοβερά συναισθηματικό και συγκινητικό, εκμεταλλεύεται το μέσο για να περιγράψει την ψυχική κατάσταση των συγγενών της Άλις καθώς προσπαθούν να ξεπεράσουν την απώλεια.
Η ταινία: Δεν προσφέρει απολύτως τίποτα καινούριο. Επίσης, δυστυχώς αναγκάζεται να απεικονίσει τον ίδιο τον Παράδεισο ο οποίος στο βιβλίο μεταβάλλεται διαρκώς ανάλογα με την κατάσταση της Σούζι ανά πάσα στιγμή, αφήνοντας τα πάντα στη φαντασία του αναγνώση.
“Το Αστέρι του Βορρά”
101: Δύο πιτσιρίκια ταξιδεύουν σε μια σειρά από παράλληλα σύμπαντα την ώρα που γύρω τους λαμβάνουν χώρα επικά γεγονότα που απειλούν να σβήσουν κάθε υπαρκτό κόσμο.
Το βιβλίο: Στην πραγματικότητα είναι μια πολυβραβευμένη τριλογία από τον Φίλιπ Πούλμαν, με σημείο αφετηρίας και έμπνευσης το “Paradise Lost” του Τζον Μίλτον. Το έπος φαντασίας πλάθει συναρπαστικούς παράλληλους κόσμους την ώρα που μιλάει με αιχμηρό τρόπο για τη θρησκεία, τη φιλοσοφία, την επιστήμη, τον θάνατο.
Η ταινία: Απλή (και εντελώς απλοϊκή) μεταφορά του πρώτου -μόνο- βιβλίου, το οποίο ως απλή εισαγωγή δεν αφήνει να φανεί καθόλου το μεγαλείο των κεφαλαίων που ακολουθούν.Πηγή:men24.gr
Και ξέρεις ποια βιβλία είναι ιδανικό να διαβάσεις; Εκείνα που οι κινηματογραφικές τους μεταφορές υστερούν έναντι του βιβλίου από το οποίο προήλθαν. Αν λοιπόν πετύχεις στην τηλεόραση έναν από τους παρακάτω τίτλους ή στον φέρει κανείς σε DVD για να χαζέψετε το βράδυ, απλά πες όχι. Και αντ’αυτού, δες το σαν αφορμή να αναζητήσεις το βιβλίο.
“Περί Τυφλότητος”
101: Ένας απλός, τυχαίος άνθρωπος τυφλώνεται χωρίς προφανή λόγο καθώς οδηγεί. Η τυφλότητα μεταδίδεται σαν επιδημία.
Το βιβλίο: Ο Ζοζέ Σαραμάγκου χρησιμοποιεί κάθε δυνατότητα που προσφέρει το λογοτεχνικό μέσο για να βάλει τον αναγνώστη σε μια αληθινή κατάσταση πανικού, όπου δεν έχει τρόπο να βλέπει. Βραβευμένο με Νόμπελ.
Η ταινία: Ο καρτ-ποστάλ σκηνοθέτης Φερνάντο Μεϊρέγιες χρησιμοποιεί κάτι περίεργα φίλτρα στην κάμερα, κάνει διάφορα εφετζίδικα κολπάκια, αλλά εν τέλει η ταινία αδυνατεί να πλησιάσει την ωμή δύναμη του σπουδαίου βιβλίου.
“Αστερόσκονη”
101: Ερωτευμένος νεαρός σε χωρίο της Αγγλίας υπόσχεται στην αγαπημένη του ότι προκειμένου να γίνει δικιά του, θα ταξιδέψει να της φέρει το επόμενο αστέρι που θα δουν να πέφτει.
Το βιβλίο: Από έναν από τους καλύτερους συγγραφείς φαντασίας, Νιλ Γκέιμαν, ένα τρομερά καλογραμμένο παραμύθι με διαρκείς ανατροπές που βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στο λόγο και στην πρόζα.
Η ταινία: Ένα επίπεδο παραμυθάκι με ελάχιστη γοητεία και ελάχιστη σπιρτάδα.
“Το Άλικο Γράμμα”
101: Στην πουριτανική κοινωνία της Νέας Αγγλίας, μια γυναίκα υποχρεώνεται να φέρει στα ρούχα τους ένα κόκκινο “Α” για να υπενθυμίζει σε όλους ότι απέκτησε παιδί χωρίς να είναι γνωστός ο πατέρας.
Το βιβλίο: Το έργο του Ναθάνιελ Χόθορν είναι ένα από πιο κλασικά μυθιστορήματα της Αμερικάνικης λογοτεχνίας.
Η ταινία: Έχει για πρωταγωνίστρια την Ντέμι Μουρ.
“The League of Extraordinary Gentlemen”
101: Μια ομάδα εμβληματικών λογοτεχνικών ηρώων (Άλαν Κουότερμεϊν, Δόκτωρ Τζέκιλ, Κάπτεν Νέμο, ο Αόρατος Άνθρωπος, η Μίνα από τον “Δράκουλα” κα) ενώνεται για να αντιμετωπίσει την απειλή του Φου Μαντσού και του Μοριάρτι - της νέμεσης του Σέρλοκ Χολμς.
Το βιβλίο: Το πλέον λογοτεχνικό δημιούργημα του θρυλικού κομίστα Άλαν Μουρ, αναπνέει μόνο στις σελίδες από τις οποίες έχει εμπνευστεί κάθε του στοιχείο και αντλεί κάθε του αναφορά.
Η ταινία: Μια φασαριόζικη, ανόητη μπλομπαστεριά χωρίς αρχή, μέση και τέλος και δίχως κανέναν δεσμό με τις λογοτεχνικές ρίζες του έργου. Το Χόλιγουντ πολύ συχνά έχει ατυχήσει με έργα του Μουρ (βλέπε και “Watchmen”), αλλά η μεταφορά αυτού του διαμαντιού είναι τουλάχιστον προσβλητική.
“Ρέκβιεμ για ένα Όνειρο”
101: Μια οικογένεια και τα τραβήγματά της με διαφόρων ειδών εθισμούς.
Το βιβλίο: Το αριστούργημα του Χιούμπερτ Σέλμπι Τζούνιορ από το 1978 διαθέτει μια ωμότητα δίχως σύγκριση, αρπάζοντας τον αναγνώστη και παρασύροντάς τον θέλοντας και μη μέσα στις συγχυσμένες πραγματικότητες των ηρώων του. Ο Σέλμπι σε πολλά σημεία φτάνει να τραβάει προτάσεις μέχρι και για ολόκληρες σελίδες προκειμένου να αποδώσει το χάος μέσα στο μυαλό των εθισμένων ηρώων του.
Η ταινία: Ναι ξέρω, οι περισσότεροι την γουστάρουν την ταινία. Αλλά εκεί που η γραφή του Σέλμπι είναι βρώμικη, ωμή, αληθινή, η ταινία φλερτάρει επικίνδυνα με την υπερβολή και την υστερία. Και τα δύο είναι αποτελεσματικά, αλλά το βιβλίο έχει περισσότερα πράγματα να σου πει.
“Dune”
101: Διαγαλαξιακές συνομωσίες και παιχνίδια δύναμης για τον θρόνο, περιστρεφόμενα γύρω από τον νεαρό ήρωα Πολ Ατρείδη, που μαζί με την οικογένειά του αποκτά τον έλεγχο ενός στρατηγικής σημασίας έρημου πλανήτη.
Το βιβλίο: Η κατεξοχήν διαστημική όπερα, εκδόθηκε αρχικά το 1965 από τον Φρανκ Χέρμπερτ και άπλωσε το συναρπαστικό, περίπλοκο σύμπαν της σε έναν μεγάλο όγκο σελίδων, εκεί όπου είχε χώρο να αναπνεύσει.
Η ταινία: Ένα μεγαλοπρεπές χάος από τον Ντέιβιντ Λιντς, ο οποίος στη συνέχεια αποκήρυξε το έργο. Εμφατικό επιχείρημα υπέρ της άποχης πως κάποια βιβλία, είναι καλύτερο να μένουν χάρτινα.
“Παραδεισένια Οστά”
101: Η 14χρονη Σούζι Σάλμον αφηγείται από τον Παράδεισο την ιστορία της οικογένειας που άφησε πίσω όταν δολοφονήθηκε από έναν γείτονά της.
Το βιβλίο: Φοβερά συναισθηματικό και συγκινητικό, εκμεταλλεύεται το μέσο για να περιγράψει την ψυχική κατάσταση των συγγενών της Άλις καθώς προσπαθούν να ξεπεράσουν την απώλεια.
Η ταινία: Δεν προσφέρει απολύτως τίποτα καινούριο. Επίσης, δυστυχώς αναγκάζεται να απεικονίσει τον ίδιο τον Παράδεισο ο οποίος στο βιβλίο μεταβάλλεται διαρκώς ανάλογα με την κατάσταση της Σούζι ανά πάσα στιγμή, αφήνοντας τα πάντα στη φαντασία του αναγνώση.
“Το Αστέρι του Βορρά”
101: Δύο πιτσιρίκια ταξιδεύουν σε μια σειρά από παράλληλα σύμπαντα την ώρα που γύρω τους λαμβάνουν χώρα επικά γεγονότα που απειλούν να σβήσουν κάθε υπαρκτό κόσμο.
Το βιβλίο: Στην πραγματικότητα είναι μια πολυβραβευμένη τριλογία από τον Φίλιπ Πούλμαν, με σημείο αφετηρίας και έμπνευσης το “Paradise Lost” του Τζον Μίλτον. Το έπος φαντασίας πλάθει συναρπαστικούς παράλληλους κόσμους την ώρα που μιλάει με αιχμηρό τρόπο για τη θρησκεία, τη φιλοσοφία, την επιστήμη, τον θάνατο.
Η ταινία: Απλή (και εντελώς απλοϊκή) μεταφορά του πρώτου -μόνο- βιβλίου, το οποίο ως απλή εισαγωγή δεν αφήνει να φανεί καθόλου το μεγαλείο των κεφαλαίων που ακολουθούν.Πηγή:men24.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου